Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Varmt välkommen till Stilla Eftertanke

Hämta hem dina sinnen


fredag 11 december 2015

Lucka 11 Balans i YogaRunners adventskalender


Balans! Jag strävar efter att vara i balans och försöker att inte bli förtvivlad om jag då och då befinner mig i extrema eller mindre extrema situationer av obalans. Lättare sagt än gjort, eller hur? Men det är av de extrema situationerna som jag vuxit och utvecklats som mest och när jag efter en kris ser tillbaka och reflekterar över vad som egentligen hände får jag nya perspektiv på mig själv och vad jag mår bra av.

Jag är enligt Ayurveda en Pitta/Vata.
Jag vet att min Vata kan vara riktigt förvirrad, ängslig och sömnlös, det är då jag förstår vikten av att leva ett strukturerat och ombonat liv som jag vet att jag behöver. Jag älskar att vara hemma i mitt hus eller i min trädgård och plantera blommor, klippa något, läsa tidningen, måla, dricka te och spela spel, somna i soffan, laga mat mm. Min Pitta kan lätt bli bränd i båda ändar om jag bara presterar och då lider jag av kraft- och modlöshet. Och då vet jag att jag gått för långt och jag förstår att måttlighet kan göra mitt liv njutbart och meningsfullt igen.
 
Min Vata vill ha glädje, rörelse och omväxling. Hahaha vem vill inte ha det??? Men får jag alltid som jag vill står jag knappt ut med mig själv. Min Pitta vill ha tävling, utmaning och vinna allt – men får jag detta i oändlighet förvandlas jag till en mycket elakare och olyckligare upplaga av mig själv… sååå… min strävan är att öka min förståelse om mig själv och vad jag mår bra av och därigenom uppnå balans. Jag tror det är så att jag nu lättare kan värdera balans eftersom jag haft några kriser i mitt liv än om jag aldrig slirat på vägen. Vad tror du?
 
Med värme
Anna

3 kommentarer:

Villa Loris sa...

Jag är också en pitta/vata och du beskriver det så bra. Det är en ständig balansgång, men när jag förstått det har det blivit lättare att balansera ��
Ha en fin dag!

Villa Loris sa...

Jag är också en pitta/vata och du beskriver det så bra. Det är en ständig balansgång, men när jag förstått det har det blivit lättare att balansera ��
Ha en fin dag!

ewa eriksson sa...

Jag har verkligen gått över gränser men tack vare min tro på att jag klarar av förändringar har jag kunnat vända innan det gått för långt.
Accepterat konsekvenserna av mina beslut.
Förstått att jag måste ge mig mycket tid med mig själv och inse att jag är en ensamvarg i grunden.
Jah känner vilka människor som jag" hör ihop"med och avstår de som inte "stämmer".
Litar på min intuition.
Det är en del av det som ger mig rätt bra balans.
Tack för att du tog upp detta! ♥